Köp- och leveransvillkor

1. Priser

Alla priser på Cykelgear.se är i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms

Frakt- och leveranskostnader anges innan köp, läs evt. mer i menyn under Fraktpriser

2. Betalningsvillkor

Vi accepterar betalning med följande kort:

Visa, Visa elektron, Mastercard, Maestro och JCB samt Klarna Faktura.

Väljer du faktura så skickas fakturan som e-post. Fakturan ska betalas till Klarna AB inom 14 dagar från fakturadatum. Det tillkommer faktura-avgift på 12,60 kronor. Väljer du att få en pappersfaktura så tillkommer en extra kostnad på 19 kronor. Väljs betalning via faktura så ingår du ett avtal med Klarna AB, som äger fakturan. För frågor rörande din faktura ska du därför vända dig direkt till Klarna. Fullständiga villkor för fakturabetalning kan läsas på klarna.se.

Vi drar först din betalning när vi har skickat din order.

3. Frakt och leverans

Som utgångspunkt skickar Cykelgear.se varorna 1-2 dagar efter beställning.

4. Varumottagning

När du får dina varor, kom ihåg att kontrollera dem för eventuella synliga skador.

Är emballagen skadad eller har andra synliga tecken på skada ska du signera fraktsedeln - med förbehåll för eventuella skador på innehåll. Du kan också vägra att ta emot varan.

Som utgångspunkt ska du aldrig signera fraktsedeln om du menar att varan inte lever upp till det som beställts.

Kontakta kundtjänst på telefon 040-666 44 17 och meddela att du har avvisat varan.

Om emballagen är intakt men varan ändå är skadad eller defekt efter uppackning, ska du meddela kundtjänst på telefon 040-666 44 17.

Av bevismässiga orsaker bör du kontakta oss på telefon eller e-post snarast möjligt.

Oavsett om det är fråga om synliga eller icke synliga skador, bör du kontakta kundtjänst, som hjälper dig att lösa problemet.

5. Barn och unga under 18 år

Du måste ha fyllt 18 år för att handla på Cykelgear.se – är du under 18 år måste du ha målsmans godkännande.

6. Om du ångrar ditt köp (Ångerrätt)

Du har 365 dagars ångerrätt, när du handlar hos oss.

Ångerrätten förfaller 365 dagar efter den dag du:

  1. Har mottagit din vara
  2. Får den sista varan i fysisk besittning, när det handlar om ett avtal om flera olika varor, som är beställda i en order, och som levereras en och en.
  3. Får det sista partiet, eller den sista delen i fysisk besittning, när det handlar om ett avtal om en leverans av en vara, som består av flera partier eller delar.

Du skall inom 365 dagar från mottagningen av varan ge oss ett meddelande om, att du önskar att ångra ditt köp. Meddelandet ska skickas till adressen [email protected] Det är viktigt att det framgår tydligt i ditt meddelande att du önskar att utnyttja din ångerrätt. Du kan också välja att använda vår standardångerblankett och skicka med returen av varan. Den hittar du här.

Du kan inte ångra köpet endast genom att inte ta emot varan. För att utöva din ångerrätt korrekt behöver du även ge oss ett tydligt meddelande om detta.

6.1 Varor som inte täcks av ångerrätten:

Följande varor täcks inte av ångerrätten:

  1. Mat, dricka, hushållsprodukter eller andra livsmedel som snabbt kan försämras.
  2. Varor som är framställda efter användarens specifikationer eller har fått ett tydligt personligt utseende eller förändring till exempel montering av däck och slang på hjul.
  3. Varor med kort bäst före datum.
  4. Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygieniska orsaker inte är ägnade att returneras.
7. Returer

Du ska returnera din order till oss utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter det att du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp. Du står för de direkta utgifterna i samband med att du lämna tillbaka varan. Vid retur är du ansvarig för att varan är förpackad på ett lämpligt sätt. Du står risken för leveransen av varan till oss.

Vissa varor kan inte returneras med normal post på grund av deras storlek eller utformning. Detta gäller för cyklar, cykelstativ och andra liknande, skrymmande varor.

Utgiften för retur förväntas inte överstiga 600 kr, kontakta oss gärna så hjälper vi till med att få ett bra pris för returfrakten.

7.1 Varans tillstånd, när du skickar den retur:

Du försämrar varans värde, om du använder den på ett annat sätt än den är gjord för. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du gjorde det i själva butiken.

Om varan har blivit försämrad efter användning så ser vi den som använd, vilket betyder att du vid ångrat köp, bara får en liten del eller inget av inköpspriset tillbaka. Vilket det blir beror på varans handelsmässiga värde.

För att få tillbaka hela inköpspriset vid retur så får du bara göra det samma som i själva butiken. Du får prova/testa varan, men inte använda den i någon större utsträckning då det kan försämra varans försäljningsvärde.

8 Återbetalning

Om du ångrar ditt köp, får du naturligtvis köpbeloppet tillbaka. I de fall varan minskat i värde kommer återbetalning inte att ske till fullo.

Om du nyttjar din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar som vi mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra kostnader om du själv har valt en dyrare leveransmetod än den standardleverans som vi erbjuder) utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar fr.o.m. det datum som vi har tagit emot ditt meddelande om att du önskar nyttja din ångerrätt. Vi genomför en återbetalning med samma betalningssätt som du använde vid den första transaktionen, om inte du har avtalat något annat med oss.

Vi kan komma att avvakta med återbetalningen, tills vi har fått varan i retur, om inte du har dokumentation på att varan lämnats för retur.

9. Returadress

Vid retur skicka varan/varorna till:

Cykelgear.se
Pumpvägen 2,
243 30 Höör
9.1 Viktigt att tänka på vid retur med stöd av ångerrätten

Det enda vi behöver är ditt ordernummer, om du vill kan du använda dig av vår standardångerblankett.

Obs! Vi tar inte emot paket skickade per efterkrav eller mot postförskott.

10. Reklamationsrätt

Om det är något fel på varan (reklamationsrätt)

När du handlar på cykelgear.se har du självklart 3 års reklamationsrätt. Det betyder att du antingen kan få varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den konkreta situationen.

Det är självfallet ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått till följd av felaktigt bruk av produkten eller annat skadevållande beteende.

Du måste reklamera varan "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt varans brist. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett inom skälig tid. Ibland kan skälig tid vara längre än två månader till exempel om du varit sjuk eller bortrest.

Är reklamationen berättigad ersätter vi dig naturligtvis för dina (skäliga) fraktutgifter. Kom ihåg att få kvitto för dessa utgifter.

Vänligen kontakta oss innan du skickar varor i retur, detta gäller ALLA reklamationer.

Varan skickas till:

Cykelgear.se
Pumpvägen 2,
243 30 Höör
10.1 Viktigt att tänka på vid retur med stöd av reklamationsrätt:

När du returnerar varan ber vi dig om att beskriva felet så detaljerat som möjligt.

Kom ihåg att varan alltid ska förpackas på lämpligt sätt innan den skickas tillbaka. Kom också ihåg att få ett kvitto, så att vi kan ersätta dig för dina fraktutgifter.

11. Personuppgifter

Vad gör vi med dina personuppgifter (integritetspolicy).

För att du ska kunna ingå ett avtal med oss på cykelgear.se behöver vi följande uppgifter:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-postadress

Vi registrerar dina personuppgifter med syftet att kunna leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos Cykelgear.se i fem år, varefter uppgifterna raderas.

När vi samlar in personuppgifter via vår webbsida försäkrar vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, således att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.

Alla vidkommande medarbetare för Cykelgear.se har tillgång till dina personuppgifter.

Den dataansvarige på cykelgear.se är Kasper Buus Larsen.

Vi lagrar kunduppgifter krypterat.

Vi överför kunduppgifter krypterat.

Uppgifter som lämnats till Cykelgear.se ges på intet sätt vidare till tredjepart och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.

Som registrerad hos Cykelgear.se har du alltid rätt att invända mot registreringen. Du har även rätt till insikt om vilka uppgifter som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter är du säkrad genom Dataskyddsförordningen och om du vill nyttja några av dina rättigheter kontakta cykelgear.se via e-post [email protected]

12. Presentkort

Presentkort är giltiga i 5 år från inköpsdatum

 

13. Cookies

På cykelgear.se används cookies med syftet att optimera webbsidan och dess funktionalitet och därmed göra besöket så enkelt som möjligt för dig.

Du kan när som helst ta bort cookies från din dator. Hur du gör detta beror på vilken webbläsare du använder.

14. Loggstatistik

Vi använder loggstatistik på cykelgear.se ,vilket betyder att ett statistiksystem samlar in information som kan ge en statistisk bild av hur många besökande vi har, var de kommer från och var webbsidan lämnas.

Loggstatistiken används enbart till att optimera cykelgear.se

15. Klagomål

Om du önskar att klaga över ditt köp, skall du kontakta oss på [email protected] eller tlf. 040-666 44 17

Som konsument kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få råd och hjälp. ARN kan avgöra tvister på ett snabbt och enkelt men ändå rättssäkert sätt. Webbplats:https://www.arn.se

EU- Kommissionens online klagoportal kan även användas vid inlämnande av en klaga. Klagor inlämnas här – www.eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32011L0083. Vid inlämning av ett klagomål skall du ange vår e-mail adress [email protected].

För mer läsning om reklamationsrätt och garantier kan du besöka Konsumentverkets webbplats ”Hallå Konsument”:www.hallakonsument.se/omrade/reklamationsratt-och-garanti

Pricerunner Köpgaranti

Som medlem på PriceRunner skyddas ditt köp upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Denna Köpgaranti kostar inget för dig som konsument och gäller på alla köp när du handlar hos oss.

Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Besök PriceRunner för gratis Köpgaranti

För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig personligen. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är trasig, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.

Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.

På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta villkor som gäller.

Adress

Cykelgear.se
Industrivej 5,
9575 Terndrup,
Denmark

CVR 35252002