Köpvillkor

Köpvillkor
Gäller från 25.10.23

Försäljning av fysiska varor online.

 

Dessa villkor gäller för konsumenters köp på Bikable.se. Webbplatsen ägs och drivs av:

Bikable A/S (Organisationsnummer DK35252002)
Industrivej 5
DK-9575 Terndrup
Danmark

Telefonnummer: +46 (0)40 666 44 17
Email: info@bikable.se

 

Beställningsvillkor

När du gör en beställning på vår webbplats är det inte ett juridiskt bindande avtal. Det innebär att Bikable fortfarande har möjlighet att välja att avbryta din beställning till följd av tryckfel, tekniska problem, leveransfel eller liknande fall. Det är först när vi skickar varorna från vårt lager som vi godkänner din beställning, samtidigt som vi skickar den bindande orderbekräftelsen och fakturan. När du gör en beställning på vår hemsida kommer vårt system att generera ett automatiskt mejl med en översikt över vad du har beställt. Detta är endast ett elektroniskt kvitto för mottagande av din beställning. Det automatiskt genererade e-postmeddelandet är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse, och därför har inget avtal ingåtts. Avtalet blir bindande först när du får ett e-postmeddelande från Bikable om att vi har skickat varorna från vårt lager. Du behöver vara medveten om att när du godkänner betalningen kommer pengarna att reserveras på ditt konto. Pengarna dras först från ditt konto när du får en orderbekräftelse och varan/varorna har skickats från vårt lager. Endast här har du ett bindande avtal med oss. Bikable sparar en kopia av avtalet som kan skickas vid behov.

 

Betalningar

Vid betalning med kort kommer köpesumman reserveras på ditt konto i enlighet med villkoren för ditt kort tills vi drar tillbaka eller avvisar betalningen.

 

Beloppet dras från kontot när varan skickas.

Om flera varor har beställts i samma order och vi inte kan leverera en eller flera varor omedelbart, drar vi betalningen från kontot för varan/varorna först när de skickas från vårt lager. 

 

Villkor för beställda varor på Bikable.se

I vissa fall går det att köpa beställningsvaror på Bikable.se. Det framgår av informationen på den enskilda produkten om det är en beställningsvara. Om du har köpt en beställningsvara på Bikable.se är avtalet bindande först när du får en slutgiltig orderbekräftelse och faktura från Bikable. Om du väljer att lägga en beställningsvara i varukorgen och fullfölja betalningen behöver du vara medveten om att köpeavtalet ännu inte är juridiskt bindande och det finns ingen garanti för att vi kan leverera varan till dig. Det är först när du får ett e-postmeddelande från Bikable med en bekräftelse på att vi kan leverera den beställda produkten till dig som köpeavtalet har slutits. Pengar reserveras på ditt kort när du lägger beställningen, men det är först när du får en orderbekräftelse och varan har skickats från vårt lager som pengar dras från ditt konto och som köpeavtalet har trätt i kraft.

 

Leverans


Vi erbjuder leverans av varor till adresser i hela Sverige. Läs mer om våra leveransalternativ här. Varor som finns på lager levereras inom 1-4 arbetsdagar efter beställning. Se varans leveranstid på den enskilda produkten i webshopen.

 

Vi erbjuder följande leveransalternativ: 

  • PostNord -  leverans till utlämningsställe.
  • PostNord - leverans till privat adress.
  • Early Bird - leverans till privat adress.
  • Instabox - leverans till privat adress och till utlämningsställe.
  • DHL -  leverans till utlämningsställe.
  • Bring -  leverans till utlämningsställe.

 

Dessutom erbjuder vi fri frakt vid köp över 799 kr. Det exakta fraktpriset visas i kassan.
Läs mer om våra leveransalternativ och leveranspriser här

 

Ångerrätt


Du har rätt att ångra ditt köp utan anledning inom 14 dagar. Om du har köpt flera varor i en beställning kan du välja att avbryta köpet av några eller alla varor. Vi återbetalar inte leveranskostnader för partiella annulleringar.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du, eller annan person som du har valt ska ta emot varan (men inte transportören) får varan i fysisk besittning.

Om du har beställt flera artiklar i samma beställning och vi inte kan leverera artiklarna samtidigt, börjar ångerfristen när du fysiskt mottager den sista varan i din beställning. 

Har du beställt flera delar eller partier löper ångerfristen från den dag du får den sista delen eller partiet i fysisk besittning.

Om tidsfristen går ut på en allmän helgdag, lördag, nationaldag, julafton eller nyårsafton förlängs fristen till följande vardag. 


Undantag från ångerrätten

Det finns ingen ångerrätt vid köp av varor som är specialtillverkad enligt dina specifikationer eller som har fått en personlig prägel, såsom kläder med tryck efter kundens önskemål.

 

Du kan förlora din ångerrätt om du bryter förseglingen eller förpackningen på energibars, proteinbars, energipulver, geler och liknande.



Hur du använder din ångerrätt
Du ångrar ditt köp genom att tydligt meddela oss att du ångrar ditt köp. Du kan antingen skicka ett e-postmeddelande till oss om att du ångrar dig till info@bikable.se eller genom att ringa oss på telefonnummer: +46 (0)40 666 44 17.

Du kan inte annullera ordern genom att vägra ta emot varan eller genom att inte hämta ut varan utan att meddela att du vill annullera din order.

Du kan använda det lagstadgade standardformuläret för ångerrätt, som återges och placeras i slutet av dessa villkor, men det är inte obligatoriskt.

Ångerfristen är uppfylld om du skickar ditt meddelande om att du ångrar köpet innan ångerfristen har gått ut.


Retur av varan och returkostnad 

Om du ångrar ditt köp av en vara måste du skicka eller leverera varan till Bikable.se utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Tidsfristen är uppfylld om du returnerar varan före utgången av de 14 dagarna. För retur av alla varor som kan returneras med vanlig post måste du som kund själv betala returfrakten. Det gör du genom att köpa en returetikett här.

 

Föremål som cyklar, arbetsställ, cykelställ, släpvagnar och liknande större föremål kan inte returneras med vanlig post. Kostnaderna för att returnera varorna förväntas uppgå till högst cirka 700 kr.

 

Återbetalning av dina pengar vid annullering

När du annullerar din order, kommer vi att återbetala alla betalningar som mottagits från dig avseende beställningen eller delar av beställningen som du har valt att annullera, inklusive eventuella relevanta leveranskostnader. Detta gäller dock inte extra kostnader när du har valt ett leveranssätt som är dyrare än det billigaste leveransalternativet vi erbjuder.

 

Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av ditt köp, återbetalar vi inte leveranskostnaderna.

 

Vi återbetalar beloppet utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar från det datum vi mottagit ditt meddelande om att retunera varan. Däremot kan vi hålla inne köpebeloppet tills vi har fått tillbaka varan, eller tills du skickat dokumentation på att varan har returnerats.

 

Vi kommer att göra en återbetalning till samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, om vi inte uttryckligen har kommit överens om något annat. I vilket fall som helst kommer du inte att debiteras några avgifter till följd av återbetalningen.


Varans och förpackningens skick vid retur

Du ansvarar endast för en eventuell försämring av varas värde som beror på att du hanterat varan på ett sätt som är mer än nödvändigt för att fastställa typ, egenskaper och funktionssätt. Du får undersöka och prova varan på samma sätt som du kan och skulle göra i en fysisk butik.

 

Du måste returnera varan i originalförpackningen. Förpackningen kan vara öppnad men inte trasig. Om förpackningen saknas eller är skadad kan detta utgöra en värdeminskning som du ansvarar för.

 

Du bör också se till att varan är säkert inslagen när du returnerar den. Du står själv för risken för paketet/varorna tills vi tar emot dem. Spara därför inlämningskvitto samt eventuellt spårningsnummer.

 

Öppet köp

När du handlar på Bikable.com har du 365-dagars öppet köp. Öppet köp är villkorad av att varan returneras till oss oanvänd, i obruten förpackning och i oskadat skick. Du betalar själv returkostnaden. Öppet köp ändrar inte din lagstadgade rätt att ångra köpet, vilket beskrivs ovan. Öppet köp löper från utgången av ångerrätten. Om du vill returnera en vara, vänligen kontakta vår kundtjänst här: https://bikable.se/kundservice  
 

Reklamation

Köplagen gäller om du köper en vara, en digital produkt eller en digital tjänst, och det finns ett fel på den köpta vara. Ett fel är till exempel ett materialfel, tillverkningsfel eller felaktig information om vad du har köpt. Däremot är t.ex. normalt slitage eller självförvållad skada på produkten inte ett fel.

 

Du kan reklamera fel på produkten eller tjänsten i upp till 3 år från leveranstillfället. Du reklamerar genom att kontakta vår kundtjänst på telefonnummer +46 (0)40 666 44 17 eller på info@bikable.se. Om du vill reklamera en vara måste du kontakta oss inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Är det fråga om fraktskador ber vi dig att meddela oss så snart som möjligt. Om du kontaktar oss inom 2 månader efter att du upptäckt felet kommer din reklamation alltid att komma in inom skälig tid. Om reklamationen är berättigad återbetalar vi dina rimliga och nödvändiga fraktkostnader. Spara därför ditt kvitto.

 

Vi ber dig att så utförligt som möjligt ange produkten/tjänstens fel och eventuellt skicka in bilder på felet. Om vi behöver undersöka varan ska den skickas till oss:

 

Bikable

Industrivej 5

DK-9575 Terndrup

 

Varan ska skickas i korrekt förpackning.

 

Personuppgiftspolicy

När du handlar på Bikable.se behöver vi följande information om dig för att kunna ingå ett avtal med dig:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-postadress
  • Leveransförfrågningar
  • Betalningssätt
  • Information om IP-adressen från vilken köpet gjordes
  • Information om vad du har köpt och eventuellt returnerat
  • All information om förfrågningar eller klagomål

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera produkten till dig, samt för att kunna behandla eventuella förfrågningar gällande ditt köp. Behandlingen sker enligt gällande regler i vår integritetspolicy. Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter, när de raderas och vilka rättigheter du har som registrerad.

 

Reklamationsalternativ:

Om vi inte kan komma överens om vad du har rätt till, har du följande reklamationsmöjligheter:

 

Ett klagomål om en produkt eller tjänst kan lämnas till Nævnenes Hus, Medlingsteamet för konsumentklagomål, Toldboden 2, DK-8800 Viborg via Klagomålsportalen för Nævnenes Hus. Medlingsteamet kommer försöka lösa tvisten genom medling. Om det inte går att hitta en lösning kan du föra klagomålet till Konsumentnämnden.

 

Som regel är förutsättningen för att göra en reklamation att produkten eller tjänsten du vill reklamera har kostat minst 1 110 DKK och högst 100 000 DKK. För klagomål på kläder och skor ska priset vara minst 720 DKK. Du måste betala en avgift för att få reklamationen behandlad.


The EU Commission's online complaints portal can also be used when submitting a complaint. It is particularly relevant for consumers residing in another EU country. Complaints can be submitted here - http://ec.europa.eu/odr. When submitting a complaint, you must state our email address: infor@bikable.se.

 

Andra villkor

Presentkort

Presentkort för Bikable.se är giltiga i 3 år efter att presentkortet utfärdats. Eventuellt restvärde kan lösas in i upp till ett år efter att presentkortet löper ut.

 

Ansvarsfriskrivning

Bikable webbshop och utlämningsställe reserverar sig för eventuella pris- och rättelsefel, skatteändringar, slutsålda varor och force majeure, inklusive arbetskonflikter och brist eller förseningar i leveranser från underleverantörer.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Standardblankett för ångerrätt
(Detta formulär fylls endast i om rätten till ångerrätt fortfarande är giltig)


- Till Bikable (Organisationsnummer DK35252002), Industrivej 5, DK-9575 Terndrup, info@bikable.com:

-* Jag/vi meddelar härmed att *jag/vi önskar använda ångerrätten i samband med *mitt/vårt köp av *följande produkt/leverans av följande tjänst:
______________________

- *Beställningsdatum/Mottagningsdatum:  _ _-_ _-_ _ _ _ 

- Kundens för och efternamn: ______________________

- Kundens adress: gatuadress och hus/lägenhetsnummer:______________________
  Postnummer och ort: ______________________

- Kundens signatur: ______________________ (Endast om blankettens innehåll anges på papper)

- Datum _ _-_ _-_ _ _ _

*Det som inte är relevant stryks över. 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -