Vad är rätt däcktryck för cykeln?
Uppladdad den 03-09-2024
Var denna artikel till hjälp?
Den här guiden hjälper dig att bestämma det korrekta däcktrycket för din cykel. Det är viktigt att vara medveten om att det inte finns någon enkel metod för att hitta det perfekta däcktrycket eftersom det beror på flera faktorer. Här är några av dessa faktorer:
- Däckets bredd
- Cyklistens vikt
- System (slang/tubeless)
- Rullmotstånd
- Underlaget
- Körstil
- Komfort
- Skydd mot punktering
- Skillnader mellan främre och bakre däcktryck
- Tillverkarens rekommendationer
- Personliga preferenser
Tumregel för däcktryck på cykeldäck
För att ge dig en övergripande uppfattning om det rekommenderade däcktrycket kan du använda följande tumregel:
- Standardcyklar: 40–60 PSI / 3–4 bar
- Racercyklar: 70–100 PSI / 5–8 bar
- MTB: 20–40 PSI / 1,5–3 bar
Detta är dock bara en allmän riktlinje och det rätta däcktrycket bestäms av individuella parametrar.
Vilket däcktryck ska jag ha på min cykel?
Här går vi igenom några av de olika faktorer som påverkar vilket däcktryck som är rätt för dig och din cykel:
Däckbredd och cyklistens vikt
Generellt gäller följande regler:
- Ju tunnare däcket är, desto högre bör trycket vara.
- Ju lättare cyklisten är, desto lägre bör trycket vara.
En rekommendationstabell från Schwalbe kan ge dig en uppfattning om däcktrycket baserat på däckbredd och cyklistens vikt:
*Denna rekommendationstabell kan inte garantera att du hittar rätt däcktryck, eftersom underlaget, stilen, systemet och andra parametrar inte har tagits med i beräkningen.
System: Däcktryck med tubeless eller med slang
Valet mellan tubeless eller slang kan påverka det optimala däcktrycket. Om du kör med tubeless kan köra med lägre däcktryck. Om du använder slang kan du ofta inte ha samma låga däcktryck som när du kör med tubeless eftersom det ökar risken för punktering och snakebites vid lågt däcktryck i slangen.
Rullmotstånd och underlag
Cyklister som vill justera däcktrycket för att uppnå optimal balans mellan rullmotstånd och grepp bör ta hänsyn till underlaget och körstilen. Högt tryck minskar rullmotståndet, medan lågt tryck ökar greppet. Ett för högt däcktryck kan dock också öka rullmotståndet eftersom det minskar däckets förmåga att absorbera ojämnt underlag.
Körstil och komfort
Erfarna cyklister kan justera däcktrycket efter sin körstil och komfortpreferenser. På så vis kan ökad komfort också leda till ökad prestanda.
Skydd mot punktering
Punktering orsakas vanligtvis antingen av att man kört på ett vasst föremål eller om man råkat ut för ett snakebite. Om du kör med lågt däcktryck är det en bra idé att öka trycket på det hjul som fått punktering. Om du har kört med för högt däcktryck kan det hända att du får läckagepunkteringar. I så fall kan det vara en bra idé att sänka trycket något.
Olika däcktryck på fram- och bakhjul?
Vissa cyklister kan överväga att använda olika däcktryck på fram- och bakhjulen för att anpassa sig till terrängen och maximera grepp, komfort och prestanda. Detta innebär ofta ett högre lufttryck på bakhjulet på grund av en högre viktbelastning än på framhjulet.
Tillverkarens rekommendationer
De flesta däck har ett rekommenderat lufttryck på förpackningen eller på sidan av däcket. Se alltid till att hålla dig inom de högsta och lägsta tryck som anges av tillverkaren.
Personliga preferenser
I slutändan är det upp till varje enskild cyklist att bestämma det perfekta däcktrycket baserat på deras specifika behov och preferenser. Det kan vara bra att experimentera och finjustera däcktrycket för att hitta den bästa kombinationen av komfort, prestanda och säkerhet.
Få hjälp med att bestämma däcktrycket för din cykel
Om du behöver mer information om däcktryck eller hjälp med vilket däcktryck som passar dig och dina behov bäst är du alltid välkommen att kontakta våra experter i kundservice.
Behöver du hjälp med andra mekprojekt i cykelverkstan? Se alla våra guider här!